Backpack route Thailand in 30 dagen

Zoals je misschien al hebt gelezen ben ik Alleen naar Thailand geweest! Ik ben lange tijd bezig geweest met het samenstellen van een backpack route Thailand voor 30 dagen. De route is mij super goed bevallen en wil ik graag met jullie delen! Aan het einde van mijn reis bezocht ik ook nog het Maleisisch eiland Langkawi en Kuala Lumpur, wat ik super tof vond en nog niet in veel andere routes ben tegengekomen.

Bij mijn route heb ik rekening gehouden met de reistijd. Ik ging op reis van 10 november tot 9 december, het klimaat is dan uitstekend op de bestemmingen. Bovendien blijf ik net binnen de 30 dagen, je krijgt wanneer je met het vliegtuig Thailand binnenkomt standaard namelijk een visum voor 30 dagen. De hostels en guesthouses voor zover ik die al geboekt heb zijn in het blogartikel opgenomen met een link. Ik heb alle accommodaties via Booking.com geboekt, je kunt dan tot een paar dagen van te voren nog gratis annuleren. Super handig als je van je route wilt afwijken.

Ben je van plan om zelf mijn backpack route door Thailand te volgen? Of een gedeelte er van? Ik zou het super tof vinden als je dit in een reactie op dit blogartikel laat weten!
Benieuwd wat ik het mooiste van mijn reis vond? Lees dan ook mijn blogartikel: De 5 mooiste plekken van mijn reis door Thailand.

Dag 1: Vlucht Amsterdam – Bangkok

Op dag 1 staat natuurlijk de vlucht naar Thailand op het programma. Best spannend, voor het eerst alleen vliegen, en voor het eerst buiten Europa, maar het was een geweldig avontuur! Ik vloog met Qatar Airways van Amsterdam naar Doha, daar stapte ik over in het vliegtuig naar Bangkok om aan mijn backpack route Thailand te beginnen.

Dag 2 & 3: Fietsen en chillen in Bangkok

Na mijn aankomst in Bangkok eerst maar even bijkomen van de lange vlucht. Ik sliep in het Here hostel, een goed beoordeeld hostel op loopafstand van Khao San Road. Het is hier supergezellig en ze hebben er zelfs een glijbaan. Je zult hier veel Nederlanders tegenkomen, dit vond ik het begin wel fijn omdat ik voor het eerst alleen van huis was. De volgende dag ben ik gaan fietsen door Bangkok! Ja dat kan, en het is echt een geweldige ervaring die ik niet had willen missen! Met het Nederlandse bedrijf van Co van Kessel kun je Bangkok per fiets verkennen. Een activiteit die veel Nederlanders doen maar daarom niet minder leuk..!

Co van kessel fietstocht Bangkok
Fietsen in Bangkok met Co van Kessel.

bangkok fietstocht

Dag 4: Bangkok – Kanchanaburi

Tijd om Bangkok te verlaten, ik hoorde van iedereen dat Bangkok nogal overweldigend is dus ik wilde hier niet te lang blijen. Hoewel ik Bangkok geweldig vond een goede beslissing. Aan het eind van mijn reis kom ik nog even terug in Bangkok. Ik ben met de local train vertrokken (mooi avontuur tussen de altijd vriendelijke Thaise mensen) naar Kanchanaburi, bekend van The bridge over the River Kwai, onderdeel van de dodenspoorlijn die is aangelegd in de tweede wereldoorlog. De reis van Bangkok naar Kanchanaburi duurde ongeveer 4 uur. Dezelfde dag heb nog even een kijkje genomen bij de rivier en de brug, mooi om te zien maar wel erg toeristisch. Op 14 november is ook het Loi Krathong feest, locals waren al dagen lang bezig met maken van rieten mandjes en prachtige bloemen. Deze worden als bootjes in het water gelaten met wierook om te bedanken voor het water. Een soort offers op het water dus. Overal kon je de prachtig versierde ‘bootjes’kopen voor een klein bedrag. In Kanchanaburi verbleef ik in het Canaan Guesthouse. Een leuk en klein guesthouse met een hele lieve eigenaresse. Ze bakt echt heerlijke banana pancakes en je kan er gratis een fiets lenen.

Dag 5: Bezoek aan de Erawan watervallen

De hoofdreden dat ik naar Kanchanaburi was gegaan is omdat je Vanuit Kanchanaburi eenvoudig naar de Erawan watervallen kunt. Ik ging met lokale bus wat al een avontuur opzich is. Deze prachtige watervallen met helderblauw water mogen zeker niet ontbreken in je reis! Douchen onder een waterval stond op mijn bucketlist. Een mooiere locatie om dit van mijn lijst af te strepen kan ik me niet bedenken!

Erawan waterval - route Thailand
De Erawan watervallen zijn prachtig!

Erawan
Douchen onder de Erawan waterval.

Dag 6: Kanchanaburi – Bangkok – Chiang Mai

Vandaag staat er een lange reisdag op het programma. Ik verliet Kanchanaburi om terug te keren naar Bangkok. Vanaf Bangkok vertrok ik direct naar Chiang Mai. Ik had een ticket voor de nachttrein geboekt, een trein met een bed dus zodat ik de volgende ochtend wakker word in Chiang Mai. Je kunt dit ook met het vliegtuig doen maar een ritje in een nachttrein is natuurlijk een veel mooiere belevenis! Ik had geluk, ik zat in de gloednieuwe nachttrein, lucky me, in plaats van in de oude.

Nachttrein naar chang mai
De nachttrein van Bangkok naar Chang Mai.

Dag: 7 tot en met 10 Chiang Mai

Gedurende vier dagen verbleef ik in de stad Chiang Mai. In Chiang Mai is erg veel te doen, een heerlijke stad. Eén van de leukste dingen om te doen is ziplinen door de jungle. Ik deed de silver package van Eagle Track. Daarnaast heb ik een mooie jungle trekking gedaan waarbij je één dag door de prachtige jungle loopt. Slapen in de jungle kan ook, maar helaas was de tocht die ik wilde boeken al vol. Ook bracht ik een bezoek aan het ladyboy cabaret, een hilarische show met in de hoofdrol, je raadt het al, ladyboys. Dit mag je niet missen als je in Chiang Mai zit. Tip: ga niet vooraan zitten haha, ik moest twee keer op het podium komen. Ik had in Chiang Mai een hele mooie single room geboekt met kingsize bed. Voor 50 Euro verbleef ik 4 nachten in Absolute House, niet slecht toch? Eigenaar Joe doet alles voor je en maakt je graag in met een potje FIFA op zijn Xbox.

Jungle trekking Chang Mai
Prachtige jungle trekking in Chang Mai.

Dag 11: Binnenlandse vlucht Chiang Mai – Surat Thani

Vandaag staat er weer een reisdagje op het programma. Geen trein dit keer maar een binnenlandse vlucht met Air Asia. Ik vloog vanaf Chiang Mai naar Surat Thani (kosten, ong. € 50) en ging vanaf daar direct door naar Khao Sok. Het was vrij lastig om vervoer te vinden naar Khao Sok dus uiteindelijk deelde ik maar een taxi met een Frans stel.

Dag 12 t/m 13: Khao Sok National Park

Volgens velen is Khao Sok National Park een van de mooiste plekken die je kan bezoeken in Thailand. Hier ben ik het absoluut mee eens! Ik heb hier een uitgebreide jungletocht gedaan van 2 dagen. Slapen doe je in een drijvend hutje in de jungle met uitzicht over een prachtig meer, back to basic, maar een nooit te vergeten ervaring! Je kan hier wanneer je geluk hebt ook dieren spotten zoals Gibbons maar het is ons niet gelukt.

Ik heb de tocht geboekt bij mijn hostel en was erg tevreden. Ik verbleef in Khao Sok hostel.

Khao Sok National Park
Het prachtige Khao Sok National Park!

Backpack thailand Khao Sok
Dat vraagt natuurlijk om een duik!

Dag 14: Khao Sok – Krabi

Tijd om Khao Sok te verlaten en koers te zetten naar de eilanden! De eerste twee week van de reis zijn behoorlijk druk, nu wordt het tijd om te relaxen op de prachtige eilanden die Thailand kent. Om de eilanden te bereiken ging ik eerst met een minivan naar Krabi. Hier zal ik 1 nachtje slapen, zodat ik kan bijkomen van mijn jungle avontuur.

Dag 15: Krabi – Koh Lanta

Let’s go to Koh Lanta! Na 2 drukke weken waarin ik veel gezien en gedaan heb is het tijd om te relaxen. Ik had voor de laatste 2 weken nog geen accommodaties geboekt. Ik wilde vooral zien waar het leuk was.

Dag 16 t/m 18: Koh Lanta

Tijd voor het eerste eiland van mijn alleen naar Thailand reis! Op Koh Lanta heb ik mijn eerste meters gemaakt op de scooter (motorbike). Dit rustige eiland is perfect om te beginnen met scooter rijden! Omdat het eiland één grote hoofdweg heeft kun je gemakkelijk een rondje rijden en de verschillende stranden bezoeken.  Daarnaast kun je op Koh Lante lekker relaxen in de reggae barretjes die hier zijn te vinden. Daarnaast een beetje lezen, chillen in een hangmat, super relaxed! Tijdens de 4 islands tour ga je snorkel op de mooiste plekken,  ontdek kleurrijke koralen, gekleurde visjes en onbewoonde eilandjes.

Koh lanta Thailand
Koh Lanta verkennen op de scooter!

Koh Lanta National Park
Het National Park op Koh Lanta is prachtig!

Dag 19: Koh Lanta – Koh Lipe

Tijd om het relaxte Koh Lanta te verlaten en in te ruilen voor het paradijselijke Koh Lipe! Dit eiland staat bekend als één van de mooiste eilanden van Thailand. Witte stranden en een prachtige blauwe zee liggen op je te wachten. Welkom in het paradijs. Vanaf Koh Lanta moet je wel eerst een flink stuk varen (5 uur) maar dat is het allemaal waard. Tickets voor de boot van Koh Lanta naar Koh Lipe kan je boeken op 12go.Asia.

Dag 20 t/m 22: Koh Lipe

Op Koh Lipe was het tijd om weer te gaan snorkelen! Op dit prachtige paradijselijke eiland loop je zo vanaf het strand het helderblauwe water in en geniet je van prachtige koralen en tropische vissen. Daarnaast vind je hier heel veel gezellige bars en restaurant in de walking street. Tip: In een zijstraatje vind je Tiger Restaurant, hier vind je het beste eten van het eiland voor een geweldige prijs! Wil je een leuke avond? Ga dan naar de bar aan het begin van de walkingstreet. De bar bevind zich op de eerste verdieping. De bar eigenaar heeft allemaal leuke quizvragen en geinige goocheltrucs voor je in petto.

Koh Lipe Thailand
Pak een lekker koud Chang biertje en geniet van Koh Lipe!

View point Koh Lipe
Met een boot bezoek je het tegenover liggende Koh Lipe Viewpoint.

Dag 23: Let’s go to Maleisië!

Vanaf Koh Lipe kan je eenvoudig met de boot naar het Maleisische eiland Langkawi! Dit moet je zeker doen! Bij de boot regel je eenvoudig een visum, geen enkel probleem.

Dag 24 t/m 26: Langkawi (Maleisië)

Langkawi is een groot eiland waar veel te doen is! En het is leuk om naast Thailand ook nog een klein stukje Maleisië mee te pakken. Langkawi is bekend van de Sky Bridge, een brug vanwaar je een prachtig uitzicht hebt (zie foto). Je moet eerst omhoog met een cable car, een toffe activiteit die je niet mag overslaan. Daarnaast heb ik op een scooter het eiland verkent en een berg beklommen met de scooter. Tijdens de rit kwam ik allemaal aapjes tegen, heelt tof. Op Langkawi kan je tax-free shoppen, dat betekent, goedkope alcohol. We hebben dus ook een flink feestje gevierd en zelfs een karaokezaal afgehuurd. Na Langkawi zit de reis er alweer bijna op, nog even flink genieten dus!

Langkawi
Uitzicht over Langkawi vanaf de Sky Bridge.

Dag 27: Langkawi naar Kuala Lumpur

Ik had bedacht om van Langkawi naar Hat Yai te gaan en vervolgens van Hat Yai terug te vliegen naar Bangkok. Maar ik heb gelezen dat Langkawi naar Hat Yai nog best veel gedoe is. Toen bedacht ik een veel beter plan. Voor € 22 kan je vanaf Langkawi naar Kuala Lumpur vliegen met Malaysia Airlines!! Dit is slechts 1 uurtje vliegen en dus veel sneller en bovendien leuker. Want zeg nou zelf, Kuala Lumpur klinkt toch een stuk beter dan Hat Yai? Na weken in hostel dorms te hebben geslapen is het tijd voor wat luxe. Ik sliep in een prachtige 5-sterren suite! In de accommodatie is een zwembad met uitzicht op de Petronas Twin Towers (zie foto)!! Benieuwd? De naam van de accommodatie is The Face Suites.

Ga voor het lekkerste eten naar Jalan Alor, de hemel voor streetfood liefhebbers met tientallen heerlijke restaurantjes!

Kuala Lumpur
De zon komt op over Kuala Lumpur vanaf de rooftop pool.

Dag 28: Kuala Lumpur naar Bangkok

Vandaag had ik nog een paar uur in Kuala Lumpur. Ik kan tot 12.00 uur in mijn suite blijven dus daar zal ik ook zeker even van genieten. Aan het eind van de middag pak ik alweer het vliegtuig naar Bangkok. Dit keer weer met Air Asia, kosten ongeveer € 50.

Dag 29: Bangkok

De laatste dag van mijn backpack route door Thailand & Maleisië! Ik heb nog een bezoek gebracht aan het koninklijk paleis. Mooi om te zien als je nog even tijd over hebt!

Koninklijk paleis Bangkok
Koninklijk paleis in Bangkok.

Dag 30: Bangkok – Amsterdam

Tijd om Thailand te verlaten! Ga je mijn Backpack route door Thailand zelf ook doen? Laat het me even weten, ik ben heel benieuwd! Heb je vragen? Je kan me altijd bereiken via Instagram.

8 gedachten over “Backpack route Thailand in 30 dagen”

1. Prachtig zoals je deze reis hebt beschreven Lauris.
    Top gedaan, ik krijg zin om ook te gaan als ik dit lees.
    Wie weet !!!!!!!!!

2. Heerlijk! Het leven van een Reiziger. Knivsta als tussenstation moet je er nog even bij toevoegen.

3. Ha klinkt als een top route, Lauris!!
    Wij zijn in Bangkok en Kuala Lumpur geweest, vonden we beide supergave steden! We zijn nu in Bangkok en Kuala Lumpur twee keer geweest, maar we zouden er zo nog eens heengaan! Ook zijn we in de omgeving van Hua Hin geweest, en Melakka en Borneo in Maleisië. Supertof allemaal!
    Mocht je nog vragen hebben wil je wat weten?? We helpen je graag!
    Op onze site staan ook tips en ervaringen, dus neem gerust een kijkje…

• Hoi Loes en Suus! Bedankt voor jullie leuke reactie! Altijd goed om van andere reizigers wat ervaringen te horen!! Heb er ook super veel zin in. Zijn jullie in Kuala Lumpur ook op de Twin Towers geweest? Ik zie dat je online al tickets kan kopen, aanrader?

4. Gave route! Ik ga zeker wat tips meenemen!
    Volgende week vertrek ik die kant op, ook voor het eerst alleen…

• Bedankt Esther! Veel plezier op je reis, gaat vast helemaal goed komen dat alleen reizen. Hoe lang blijf je? 🙂 Misschien heb jij dan nog weer wat tips voor mij haha 😉