De laatste week in Thailand & Maleisië

Helaas! Ik ben alweer terug in het koude Nederland! Mijn eerste werkdag zit er zelfs alweer op. Toch wil ik graag nog even mijn avonturen tijdens mijn laatste week met jullie delen.

Ik had Thailand inmiddels ingeruild voor het Maleisische eiland Langkawi. Ondanks dat het hier niet echt mooi weer was heb ik me toch uitstekend vermaakt. Ik word veel gevraagd wat nou de verschillen zijn tussen Thailand en Maleisië. Het eerste wat opvalt is dat de bevolking in Maleisië voor een groot gedeelte moslim is. Hoewel de zuidelijke Thaise eilanden ook veel moslims hebben is het in Langkawi wel echt iets dat opvalt. Veel hoofddoeken en een enkeling draagt een nikab waardoor je alleen de ogen ziet. Wat verder opvalt is dat de Maleisische bevolking veel beter Engels spreekt dan de Thaise bevolking. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de historie van Maleisië, ik heb begrepen dat het een Britse kolonie is geweest.

Een derde verschil is het eten. Hoewel het eten in Maleisië erg lekker is kan het toch niet tippen aan de fantastische Thaise keuken.

Scooter rijden en héél veel aapjes

Langkawi is een heel ander eiland dan Koh Lipe. Het eiland Koh Lipe staat bekend om de prachtige witte stranden en helderblauwe zee. Dit vind je op Langkawi niet. Wel is Langkawi een veel groter eiland en daarom perfect om te verkennen met de scooter. Dit is dan ook wat ik gedaan heb! Samen met een Nederlands meisje uit het hostel gingen we, ieder op een eigen scooter, op pad naar Gunung Raya, een 900 meter hoge berg met uitzichtpunt over het eiland. Door het matige weer (gelukkig wel droog) hebben we niet van het uitzicht kunnen genieten. Het scooter rijden was echter wel super tof, en onderweg kwamen we heel veel aapjes tegen. Goed uitkijken! De brutale aapjes zijn namelijk niet bang voor een scooter.

Aap - Langkawi

De avond bracht ik samen met wat anderen uit het hostel door in de lokale discotheek. Erg gezellig, met live muziek, (ook al klonk dit niet echt fantastisch).

Seven Wells waterfall

Omdat het de volgende dag helaas nog steeds niet echt mooi weer was besloten we om een auto te huren. Samen met een Portugese jongen die ik op Koh Lipe had ontmoet, en die inmiddels op Langkawi was, twee Nederlanders en een meisje uit Estland zijn we op pad gegaan naar de beroemdste waterval van het eiland, de Seven wells waterfall. In onze prachtige Daihatsu Viva, die we voor 80 Ringgit, omgerekend 17 Euro, hadden gehuurd waren we binnen een halfuur bij de waterval aangekomen.

Na een stuk of 300 traptreden kwamen we aan bij de daadwerkelijke waterval. Gelukkig viel deze niet tegen! De foto’s zijn door het droevige weer helaas niet zo mooi geworden als ik zou willen.

‘S avonds hebben we lekker op het strand gerelaxt en genoten van de fireshows die op elk strand in Azië te zien zijn, en genoten van chille muziek.

Langkawi Skybridge

De volgende dag was het weer gelukkig een stuk beter. Goed genoeg om een bezoek te brengen aan de Sky bridge, dit is een brug hoog boven het regenwoud, die je kunt bereiken door met een kabelbaan omhoog te gaan.

Samen met de Portugese jongen, die niet op een scooter durfde te rijden, reed ik op de scooter naar de Sky bridge.
Ik had me niet echt goed ingelezen, maar het bleek hier super druk en toeristisch te zijn. Misschien niet zo slim om op een zondag te gaan? Of misschien is het hier altijd wel druk.. In elk geval moesten we tot 16.00 uur wachten voordat we omhoog konden met een kabelbaan. In de tussentijd konden we een bezoekje brengen aan Dinosaur Island. Dit is een 4D ervaring waarbij je wordt aangevallen door dinosaurussen. Een soort Jurassic Park, waarin jij de hoofdrolspeler bent. Best grappig!

Na lang wachten konden we eindelijk omhoog met de kabelbaan. Hoewel het niet super helder was had je een prachtig uitzicht vanuit de kabelbaan en vanaf het viewpoint op de top. De sky bridge zelf hebben we niet meer bereikt, dan moesten we nog langer in de rij staan. Al met al een beetje teleurstellend dat we zo lang moesten wachten, maar ik ben wel blij dat ik het uitzicht heb kunnen zien.

Karaoke night

Na een gezellige dag gingen we ’s avonds met een compleet internationaal gezelschap naar de karaoke bar. Portugal, Amerika, Duitsland, Zweden, Canada, Spanje, Denemarken, Estland en natuurlijk Nederland, overal kwamen ze vandaan. We hadden onze eigen karaoke VIP room gehuurd waar we twee uur lang konden genieten van ons eigen talent. Klassiekers van Abba, Vengaboys, Spice Girls, Backstreetboys en vele andere foute hits werden nog fouter gezongen dan het origineel. Een hele gezellige avond, die we natuurlijk afsloten in de discotheek.

Relaxen en inpakken voor Kuala Lumpur

Mijn laatste dag in Langkawi was een beetje saai. Alle leuke mensen waren inmiddels doorgereisd naar een volgende bestemming, dus ik besloot een boekje te gaan lezen op het strand en mijn tas in te pakken. De volgende dag stond een vliegreis naar Kuala Lumpur op het programma.

Kuala Lumpur, wat een stad!

Na een vlucht met Malaysia Airlines (toch net iets spannender na alle gebeurtenissen) kwam ik aan in Kuala Lumpur. Met de KL Ekspress, een soort trein, ging ik van het vliegveld in 26 minuten naar het centrum van Kuala Lumpur. Goed geregeld! Hier pakte ik een taxi naar mijn appartement.

Om de vakantie goed af te sluiten, na 4 weken in hostels te hebben geslapen, had ik een 5-sterren suite geboekt. Wat een luxe! Ruim 100 m2 helemaal voor mezelf. En het belangrijkste, bovenop het gebouw was een prachtige rooftop pool met uitzicht over de stad en op de beroemde Petronas Twin Towers.

Na een heerlijke duik in het zwembad heb ik samen met een Indonesisch meisje, die werkzaam is in Kuala Lumpur, een klein stukje van de stad verkend. Wat een indrukwekkende torens zeg (452 meter hoog!).

Bekijk de foto’s en geniet!

Terug naar Bangkok

Na ruim 24 uur in Kuala Lumpur was het alweer tijd om terug te gaan naar Bangkok. Hier heb ik nog 1 nachtje doorgebracht en vervolgens nog 1 hele dag. Ik heb een bezoek gebracht aan het paleis van de koning. Een prachtig paleis bedekt met goud en andere versiersels. Rond het paleis liepen nog steeds honderden mensen in zwarte kleding om te rouwen voor de overleden koning, best bijzonder om te zien!

Nadat ik ’s avonds nog even lekker had gegeten bij een soort Thais wokrestaurant met Janneke en haar vader, die ook weer in Bangkok waren en waar we werden uitgelachen door locals omdat we er niets van snapten, was het tijd voor mijn vlucht naar Amsterdam!

Terugkijkend op mijn reis kan ik alleen maar zeggen, het was geweldig! Als je twijfelt om (alleen) op reis te gaan, doe het! En als je tips nodig hebt of iets wilt vragen weet je me te vinden.

P.S. Iedereen die mijn avonturen heeft gevolgd, bedankt voor het lezen en de leuke reacties!