Vakantie afsluiten in Kaapstad

Vanuit Durban vlogen we op 29 november naar Kaapstad. In de ‘mother city’ hadden we nog vijf dagen om te genieten van deze veelzijdige stad. Vannacht vliegen we helaas weer terug naar Amsterdam. Benieuwd wat we in Kaapstad hebben gedaan? Dat lees je in het laatste blogartikel van deze vakantie.

In Durban hadden we al kennisgemaakt met taxidienst Uber, super handig en veel goedkoper dan een standaard taxi. Via een app geef je aan waar je heen wilt en je krijgt direct te zien wat het kost. Enkele minuten later staat er een chauffeur voor je neus. Geen gedoe dus met vervelende taxichauffeurs die expres omrijden om meer te verdienen, de prijs staat al vast.

Met Uber reden we in 20 minuten van de luchthaven naar ons hotel. Een prima hotel vlakbij het toeristisch centrum V&A Waterfront. Omdat we ‘s middags al aankwamen hebben we hier direct een kijkje genomen.

V&A Waterfront is een haven en is duidelijk een rijk gedeelte van Kaapstad. Je waant je hier meer in Europa dan in Afrika en je vindt er vooral toeristen die een van de vele leuke restaurantjes of shopping malls bezoeken.

Vanuit bijna heel Kaapstad heb je zicht op de tafelberg, ook vanuit V&A dus.
Het haventje van V&A Waterfront.
Gezellige Afrikaanse muziek vind je hier in overvloed.

We sloten onze eerste halve dag in Kaapstad af in een tapas restaurantje. Omdat het de volgende dag mooi weer leek te worden gingen we op tijd slapen want het plan was om de tafelberg te gaan beklimmen!

Vanuit onze hotelkamer (Ja, de tafelberg zie je echt bijna vanaf elke plek) zagen we dat de tafelberg ‘s ochtends nog verborgen was onder een tafelkleed. We besloten daarom eerst naar Green Market Square te gaan. Dit is een lokale markt met veel souvenirs.

Hier kochten we een aantal mooie houten dieren (neushoorn, nijlpaard en zebra masker) voor onze dierenverzameling.

Hier bleek ook dat hoewel Kaapstad volgend velen een Europese stad is, er toch ook veel armoede is. Veel zwervers lagen onder een vel karton bij een soort stadhuis te slapen. Toen we terugliepen naar het hotel voelden we ons, ondanks dat het overdag was toch wat minder veilig. Als we hier ‘s avonds heen gaan dus maar een Uber pakken, ook al staat er dan wel op elke hoek beveiliging.

‘S middags lag de Tafelberg er mooi bij, graadje of 21 en geen wolken. Tijd om te gaan klimmen dus. Er zijn veel routes naar de top maar wij gingen voor de kortste (nou ja, met de kabelbaan ben je er in 4 minuten maar dat telt niet), Platteklip Gorge. Deze hike deed zijn naam geen eer aan, plat was het echt geen moment. Het was een van stenen gemaakte trap met ongelijke treden die constant omhoog ging. Later hoorden we dat dit de kortste maar ook de steilste route was. 21 graden bleek bij deze inspanning toch behoorlijk warm en de tocht naar de top bleek zwaarder dan gedacht. Toch stonden we na 1.5 uur zwoegen boven. Geweldig wat een uitzicht!

Let’s do it! De Tafelberg beklimmen!
Zijn we er al bijna?
Het is hier wel mooi!
Er leven hier ook dieren, dit is een Klipdassie.
Zo ging het 1.5 uur lang omhoog!
We zijn er bijna, het uitzicht wordt steeds beter.
We zijn boven! Dit is aan de achterkant.
De voorkant met uitzicht over de stad, de zee en helemaal
links Lions Head.

Boven op de top waaide het hard maar had je prachtige uitzichten. Je komt overal Nederlanders tegen en dat was dit keer niet anders. Dorien spotte de acteur van de serie Hendrik Groen, (ook de conciërge van Rundfunk) en ja hoor het was hem echt.

Naar beneden gingen we wel met de kabelbaan. Tijdens onze klim zagen we al dat naar beneden klimmen niet echt prettig was.

Op zondag was het tijd voor wat ontspanning. Voor het eerst in ons leven gingen we met de hop-on hop-off bus. Ik dacht altijd dat het iets stoms was voor massatoerisme maar eigenlijk was het best leuk! Deze bus reed een prachtige route rondom Kaapstad. Hierdoor zie je in korte tijd erg veel en via je oortjes krijg je informatie over de omgeving.

Echte toeristen op de hop-on hop-off bus.

De belangrijkste reden om op deze bus te stappen was echter omdat we graag een wijnproeverij wilden doen. Rondom Kaapstad wordt enorm veel wijn geproduceerd en die kan je natuurlijk proeven. Veel mensen kennen Stellenbosch en Fransschoek misschien wel van de wijnetiketten, maar wij gingen naar Constantia, dichterbij Kaapstad.

Het wijnproeven was een perfecte activiteit voor de zonnige zondag, in totaal hebben we 9 wijnen geproefd bij 2 verschillende wijnboerderijen.

Om 12.00 uur het eerste wijntje, moet kunnen toch op vakantie?

Hier komt je wijntje misschien wel vandaan!
Wijnranken met uitzicht op de bergen.
droë wors en biltong, héérlijk bij rode wijn! Helaas mogen we het niet meenemen naar Nederland.

Na de heerlijke wijnen stapten we weer op de hop-on hop-off bus die ons langs één van de townships voerde (bijzonder om te zien) en langs de prachtige stranden en villa’s (Een vreemd contrast met de het township) in Camps Bay.

Vlakbij Camps Bay, vanaf de bus gemaakt.

Gister was het tijd om buiten de stad te gaan kijken. We huurden een auto, die gelukkig niet in Johannesburg stond, om naar Kaap de goede hoop te gaan. We kregen wederom een Nissan Almera, maar dit keer een grijze. De auto voelde dus vertrouwd maar het verkeer in Kaapstad was wel erg druk, goed opletten dus.

Via Muizenberg (strand met gekleurde hutjes), Simon’s Town (strand met pinguïns waar je € 10,00 p.p voor moest betalen wat we niet deden) kwamen we aan bij Cape Point national park. Hier moesten we bijna 40 Euro entree betalen wat we vrij duur vonden, maar als je hier bent wil je het toch zien.

Muizenberg Beach. Veel surfers hier!
Een ‘ontsnapte’ pinguïn gespot!
Dit is Cape Point!
Kaap de Goede Hoop, waar de Nederlander Jan van Riebeeck in 1652 een bevoorradingspost aanlegde.

De terugreis van Kaap de goede hoop naar Kaapstad reden we over de Chapman’s Peak Drive, wat bekend staat als de mooiste weg ter wereld. Mooi om overheen te rijden!

De weg
Het uitzicht
Heel mooi!

Vandaag is het alweer onze laatste dag in Kaapstad én helaas de laatste dag van onze prachtige reis. We hebben vanochtend nog een walking tour gedaan door de kleurrijke Islamitische wijk Bo Kaap.

In de wijk Bo Kaap zijn alle huizen mooi gekleurd!
Kleurrijke graffiti van een lokale hiphop artiest.

Inmiddels zijn we onze spullen weer aan het inpakken. Vannacht om 00.30 vliegen we terug naar Amsterdam.

We hopen dat jullie onze verhalen leuk vonden om te lezen en misschien hebben we je zelfs geïnspireerd om zelf naar Zuid-Afrika te gaan..! Het is een prachtig land dat je zeker eens moet bezoeken, de bevolking is super aardig. Veel mensen zeggen dat het hier gevaarlijk is, dit zijn helaas vaak mensen die er zelf nooit zijn geweest, dat is erg jammer! Wij hebben ons bijna geen moment onveilig gevoeld en met logisch nadenken komt alles goed. We hebben de volledige reis zelf geboekt en dat is prima te doen.

Wil je tips over Zuid-Afrika of heb je hulp nodig om een reis te plannen? laat het dan gerust weten!