Jungle trekking in Bukit Lawang

Vier weken lang reisden we door het prachtige Indonesië, met als hoogtepunt een jungle trekking in Bukit Lawang. Hier stonden we oog in oog met orang-oetans en andere wilde dieren. De nacht brachten we door in een primitief hutje. Wat een geweldige ervaring! Geïnteresseerd in een jungle trekking in Bukit Lawang? Lees snel verder voor onze avonturen en handige tips om zelf ook dit onvergetelijke avontuur aan te gaan.

Orang-Oetans spotten Sumatra

Orang-Oetans komen op slechts twee plekken in de wereld in het wild voor. Op het Maleisische Borneo en in het Gunung Leuser National Park op Sumatra. Wij waagden ons vanuit Bukit Lawang aan een tweedaagse jungle trekking in het Gunung Leuser National Park. Een bijzondere belevenis die absoluut niet mag ontbreken in je reis door Indonesië!

Bukit Lawang

De perfecte uitvalsbasis om een jungle trekking te doen in het Gunung Leuser National Park is Bukit Lawang. Dit sfeervolle dorpje op Sumatra is gelegen langs de Bohorok rivier, aan de rand van het park. In het dorpje tref je voornamelijk guesthouses en hotels, toch is het er erg sfeervol omdat hier gelukkig (nog) geen massa accommodaties of resorts zijn. Je kijkt vanuit het dorp uit op het regenwoud en de snelstromende rivier, waarin je kan tuben of een verfrissende duik kan nemen. Er lopen regelmatig aapjes langs dus je waant je stiekem al een beetje in de jungle, geweldig!

Tuben bukit lawang
Een groepje aan het tuben op de rivier.

De leukste jungle gids van Bukit Lawang

Belangrijk voor een geslaagde trip is natuurlijk een leuke gids. Gelukkig hadden wij van vrienden een geweldige gids aangeraden gekregen, zijn naam is Wisnu. Via Facebook had ik al een tijdje contact met hem. Hij werkt voor zichzelf en vind het belangrijk om zijn gasten de beste beleving te geven, dat merk je aan alles. Hij regelde niet alleen onze chauffeur maar stond ons ook keurig op te wachten toen we aankwamen in het dorp om ons naar het guesthouse te brengen. Wisnu houdt de groepjes die hij meeneemt bewust klein, ook al verdient hij hierdoor minder. Wij waren slechts met zijn drieën, ik, mijn vriendin Dorien, en nog een ander meisje.

Jungle tourguide Wisnu
Wisnu, de leukste jungle guide!

De Bukit Lawang jungle trekking

Na één nachtje in het Rainforest Guesthouse was het tijd om de jungle in te gaan! Zoals de meeste toeristen besloten wij voor de tweedaagse tocht te gaan, waarbij je één nacht in de jungle slaapt. Je kunt ook kiezen voor een langere trekking (bijna alles is mogelijk) maar wij vonden dit lang genoeg. Helaas had het de avond voor de tocht veel en hard geregend, we waren dus blijkbaar echt in het regenwoud ;-). Door de vele regen was het glad in de jungle. Heel handig Lauris, de jungle ingaan met sneakers zonder profiel.  Je moet soms behoorlijk klimmen of dalen dus neem wandelschoenen met goede grip mee.

We begonnen de tocht direct met een lekker klimmetje omhoog waardoor ik al snel het idee had dat ik echt in de jungle was. Na een dik halfuur hadden we nog geen dieren gezien totdat ik mij omdraaide en plotseling 3 meter van een aap af bleek te staan, wauw!

Jungle trekking Bukit Lawang
Yes, de eerste aap die we zagen tijdens onze jungle trekking!

Na het fotograferen van deze aap vervolgden we onze weg door de jungle. Dat de jungle ook gevaarlijk kan zijn bleek al snel, het andere meisje in onze groep werd in haar buik gestoken door een bij. Gelukkig liep er een of andere jungle dokter rond met een zelfgemaakt kruidenmengsel. Later werden ook ik en Dorien meerdere keren door een onbekend beest gestoken, gelukkig was de gigantische jeuk na 2 minuten weer verdwenen.

Op zoek naar de orang-oetans

We hadden al een tijdje door de jungle gelopen maar nog geen orang-oetans gezien. Regelmatig komen we andere groepjes toeristen + gids tegen die ook opzoek zijn. Aan de ene kant handig, want de gidsen vertellen aan elkaar of er een orang-oetan gezien is. Aan de andere kant neemt het wel een beetje de charme weg om regelmatig andere toeristen tegen te komen.

We hoorden dat verderop een orang-oetan was gespot dus snelden we richting de locatie. En inderdaad, hoog in de bomen zagen we, na heel goed kijken, de eerste orang-oetans door de bomen slingeren. Wauw! Al snel werd door de gids geroepen; ‘move, move’. Blijkbaar vallen orang-oetans weleens naar beneden, dan kan je er maar beter niet onder staan.

Na de eerste orang-oetans die hoog in de bomen waren hoopten we de orang-oetans van dichterbij te zien. Of dat gelukt is? Bekijk de onderstaande foto’s maar eens! We hebben zelfs een moeder met een baby gezien. De orang-oetans die je van dichtbij ziet zijn over het algemeen semi-wild. Ze zijn gered uit gevangenschap en opgevangen in een rehabilitatie centrum (deze bevond zich vroeger in Bukit Lawang) en later weer uitgezet in het wild. Ze zijn dus mensen gewend en durven daardoor dichtbij te komen. Omdat de orang-oetans ook jongen krijgen komen er gelukkig weer meer wilde orang-oetans bij. In het park worden de dieren beschermd. Dat is goed nieuws, want de orang-oetans worden bedreigd doordat er grote stukken regenwoud worden gekapt voor met name palmolie plantages. Deze zie je helaas veelvuldig tijdens je rit naar Bukit Lawang.

Orang oetan spotten Bukit Lawang
Deze mannelijke orang-oetan ging uitgebreid voor ons poseren, wat een geluk!
Orang oetan bukit lawang
Brutale orang-oetan blokkeert het pad.

Na het zien van verschillende orang-oetans was het tijd om wat andere apen te spotten. Ook dit is gelukt! We hebben de Thomas Leaf Monkey gezien, die alleen hier voorkomen en de razendsnelle Gibbons die keihard door de jungle vliegen.

Jungle trekking Gunung Leuser National Park
Wat die orang-oetans kunnen kan ik ook!

Tussendoor hebben we genoten van nasi en vers fruit, heerlijk! Uiteindelijk hebben we ruim 7 uur door de jungle gelopen. Best vermoeiend maar goed te doen vonden wij! Bij aankomst in het kamp was het tijd voor een verfrissende duik in de rivier.

rivier jungle trekking
Na een lange jungle trekking is de rivier héérlijk verkoelend!

Privé kok en slapen in de jungle
Omdat onze gids Wisnu voor zichzelf werkt zijn de zaken beter geregeld dan bij de andere groepen die vaak gebonden zijn aan hotels en guesthouses. We hadden in het kamp bijvoorbeeld een eigen privé kok, Allan, die alleen voor ons kookte (de andere groepen kregen eten van de kok van het kamp)! Wat een fantastische maaltijd (Hmm Rendang) werd er op tafel gezet, midden in de jungle! We waren even bang dat we op een dun matje moesten slapen, maar ook dat had Wisnu goed geregeld, we kregen een prima matras waar ik uitstekend op heb geslapen in onze plastic hut.

bukit lawang jungle trekking hut
De hut in het kamp waarin we sliepen.
jungle trekking ontbijt
Hmmm, vers fruit in de jungle.

Dag 2 in de jungle

Na een goede nachtrust in de jungle, iets wat ik absoluut niet had verwacht, was het tijd voor dag 2. We mochten kiezen wat we wilden doen. Vrij snel waren we het er over eens dat we de jungle wel gezien hadden. We besloten daarom om naar de hot springs te gaan. Dat dit gewoon een waterval was met ijskoud water mocht de pret niet drukken! De jungle guides gingen los met een kwastje en houtskool om mensen te schminken en je kon je hier nog even de jungle wildwaterbaan in (sterk stromende rivier).

jungle verf
De tweede dag naar een waterval waar je met houtskool geschminkt kon worden.

Na weer een prima lunch was het helaas alweer tijd om terug te gaan naar Bukit Lawang. Gelukkig hoefden we dit niet lopend te doen, we namen de jungle taxi. Deze taxi is gemaakt van binnenbanden die aan elkaar worden geknoopt zodat je over de rivier kan tuben. Hoewel de rivier niet bijzonder hard stroomde (droog seizoen) was dit wel een toffe ervaring!

Terug in Bukit Lawang heeft Wisnu ons nog meegenomen in de Becak (soort tuktuk) voor een bezoek aan het dorpje waar zijn ouders wonen. Tof om te zien, een heel ander leven dan in het toeristische Bukit Lawang. Hier klom hij zonder moeite in een palmboom en sloeg een paar verse kokosnoten voor ons uit de boom. Onder het genot van deze heerlijke verse kokosnoot sloten we ons jungle avontuur af. Hij vertelde nog dat het geld dat hij verdient met het harde werkten tijdens de jungle trekkings voornamelijk naar zijn familie gaat. Hij wil heel graag dat zijn broertje gaat studeren voor een betere toekomst, iets wat hij zelf niet heeft kunnen doen omdat dit te duur was. Geweldig toch?

Wil je ook de jungle in met Wisnu? Ik breng je graag met hem in contact.

Becak - Indonesië

Hoe kom je in Bukit Lawang?

Wij vlogen voor € 40 van Kuala Lumpur naar Medan (Sumatra). Vanaf Kuala Namu Airport hadden we een chauffeur geregeld bij onze gids Wisnu die keurig met een bordje op ons stond te wachten. Bereid je voor op een avontuurlijke rit! Medan is een enorm drukke en chaotische stad waar complete families op scooters je aan alle kanten voorbij scheuren. Onze chauffeur had er redelijk tempo in en toeterde ongeveer elke 20 seconden. Na ruim 4 uur rijden langs armzalige dorpjes, honden en koeien op de weg en af en toe wegen die meer gaten bevatten dan je je kan voorstellen kwamen we heelhuids aan in Bukit Lawang. We betaalden hiervoor zo’n € 30.

Terug naar Medan airport gingen we met een gedeelde bus met een chauffeur die als een volslagen idioot door het verkeer scheurde. Dit is goedkoper maar ook minder comfortabel. Omdat we nog iemand in het drukke centrum moesten afzetten duurde reis ruim 5 uur. Of dit het waard was? Zeker! Een jungle trekking in Bukit Lawang is een ervaring die je nooit meer zal vergeten!

Accommodatie in Bukit Lawang

Wij verbleven in Rain forest Guest house, waar je al voor € 5 een kamer hebt. We raden echter de iets luxere variant aan als je wat meer waarde hecht aan comfort (we hebben beide één nacht geprobeerd). In eerste instantie zouden we verblijven in Junia Guest House, maar deze was vol. We hebben hier wel een avondje heerlijk gegeten en het was er echt super gezellig! ’s avonds werd er door de jungle guides live gitaarmuziek gespeeld en kon je meezingen met de songbooks. We kunnen Rain Forest en Junia zeker aanraden!

Heb je nog vragen over mijn avonturen in de jungle, of wil je dat ik je in contact breng met onze gids? Laat dan even een berichtje achter onder dit blogartikel of kijk op de contactpagina.

1 gedachte over “Jungle trekking in Bukit Lawang”