Reisverslag The Vespa Trip – Toscane

Italië is één van mijn favoriete landen, waarom? Vanwege de prachtige landschappen, heerlijk eten en drinken, zonnig weer en de mediterrane levensstijl. Dit alles vind je in de regio Toscane. Toscane kun je natuurlijk met een auto verkennen, maar ik heb een veel avontuurlijkere en leukere manier gevonden, op een klassieke Italiaanse Vespa! Samen met mijn vriendin scheurde ik door de Toscaanse heuvels, over smalle weggetjes en langs de prachtige wijngaarden. Lees snel verder over mijn avonturen en geniet van de foto’s!

Eind augustus was het zo ver! We begonnen in Eindhoven en vlogen lekker cheap met Ryanair naar Pisa. Hier brachten we de eerste dag / nacht door. Uiteraard hebben we een bezoekje gebracht aan de Toren van Pisa en ja, hij staat echt bizar scheef! Als een echte toerist maakten we hier natuurlijk een aantal selfies. Verder was er in Pisa niet zo heel veel te beleven, maar ze hebben er wel heerlijk Italiaans ijs. Tip: Voor het lekkerste ijs moet je bij La Bottega del Gelato zijn!

Lekkerste ijs Pisa

Toren van Pisa - The Vespa Trip

Op naar Florence

Omdat wij als startpunt van The Vespa Trip Florence hadden zijn we de volgende dag vertrokken naar Florence. Dit is slechts een uurtje met de trein, goed te doen dus! In Florence verbleven we de eerste nacht in het Plus Hostel, een groot hostel met eigen 2-persoonskamer en een zwembad in de grote stadstuin, dikke prima! Hier werden we ontvangen door de reisleiding van The Vespa Trip, Mario & Luigi en kregen we een programmaboekje met alle reisinformatie.

We moesten vandaag alvast naar de lokale Vespa verhuurder zodat we de volgende dag direct konden vertrekken. Hier kregen we een mooie blauwe Vespa toegewezen. ’s avonds om 21.00 uur was er een welkomstborrel voor alle deelnemers, dus tot die tijd hadden we mooi de tijd om Florence te bekijken. In tegenstelling tot Pisa is er in Florence heel veel te zien, een prachtige stad. Uiteraard hebben we een bezoekje gebracht aan de beroemde brug, Ponte Vecchio en de prachtige kathedraal van Florence, Duomo. Vooral die laatste was heel mooi!

Florence uitzicht

Ponte Vecchio - The Vespa Trip

De eerste dag op de Vespa

De volgende ochtend was het tijd om de Vespa op te gaan halen en de eerste etappe af te leggen. De eerste etappe was direct een lange, ruim 130 kilometer, met als eindpunt het pittoreske Lucca. We begonnen midden in het centrum van Florence, met ruim 20 scooters door het verkeer, best spannend, maar goed te doen!

We gingen direct naar het hoogste punt boven Florence, een pittig klim, sommige deelnemers hadden nog nooit scooter gereden. Maar gelukkig ging alles zonder incidenten. Vanaf hier had je een prachtige uitzicht op de stad. Vervolgens reden we, met een aantal tussenstops naar onze eindbestemming Lucca.

Lucca is een heel leuk, typisch Italiaans stadje met een prachtige stadsmuur. Op deze stadsmuur kun je heerlijk buiten eten in een sfeervolle setting bij restaurant San Colombano. De risotto die we hier bestelden was heerlijk. In Lucca bleven we 2 nachten met tussendoor een etappe naar Montefagetesi.

The Vespa trip Toscane

Bezoek aan bergdorpje Montefegatesi

Vanuit Lucca vertrokken we op dag 3 naar Montefegatesi. Dit is een dorpje bovenop de berg wat een beetje afgesloten is van de buitenwereld. Tijdens onze scootertocht kwamen we langs een bijzonder brug, de Ponte della Maddalena, een prachtige brug uit de 14e eeuw die nog steeds overeind staat.

Ponte Della Maddalena

Eenmaal aangekomen bij Montefegatesi parkeerden we de scooter en gingen te voet verder. Dit was nog een pittige klim, want er zijn hele steile straatjes. Bijzonder is, bijna niemand wil nog in dit dorpje wonen, waardoor er voornamelijk oude mensen wonen. Hoe zij bij deze steile wegen omhoogkomen is mij een raadsel, aangezien wij er al moeite mee hadden. Bovenop de berg genoten we van onze eerder gekochte lunch en van het prachtige uitzicht.

Montefegatesi

Chillen op het strand bij Pisa

Na 3 dagen scooteren was het tijd voor wat rust. Een korte etappe vanuit Lucca, naar het strand in de buurt van Pisa. Hier konden we lekker relaxen en uitrusten.

Na een paar uurtjes strand gingen we door naar Pisa. In Pisa waren wij al geweest voor aanvang van The Vespa trip dus de scheve toren sloegen we maar even over. De heerlijke ijswinkel hebben we natuurlijk nog wel even bezocht.

Op naar Siena

Vanuit Pisa was het tijd voor een lange etappe. Gelukkig hadden we twee hele toffe tussenstops. De eerste tussenstop was het Piaggio Museum in Pontedera. Piaggio is de bouwer van de Vespa. In dit museum vond je prachtige klassieke en moderen Vespa’s in alle kleuren en maten.

Piaggio Museum - Vespa

Hoewel ik normaal niet veel met musea heb vond ik het Vespa museum heel tof. Ooit wil ik ook zo’n klassieke Vespa!

Met wat mooie Vespa souvenirs vertrokken we richting San Gimignano, onze tweede tussenstop. San Gimignano is een toeristische trekpleister. Dit prachtige middeleeuwse stadje is van verre al te herkennen aan de veertien torens. Een prachtige skyline dus. Deze torens hebben ervoor gezorgd dat San Gimignano ook wel het Manhattan van de Middeleeuwen wordt genoemd.

San Gimignano Skyline

San Gimignano Plein

Na 2 uurtjes rondkijken in dit prachtige stadje was het tijd om door te gaan naar onze eindbestemming voor die dag, Siena! Ook Siena bleek een enorm gezellige stad te zijn, met bovendien en enorm plein. Hier hebben we ’s avonds lekker gegeten, best lastig kiezen tussen al die verschillende restaurants.

De laatste etappe, via Chianti naar Florence

En toen was het alweer tijd voor de laatste etappe van The Vespa Trip! Wat mij betreft was dit de mooiste etappe. We reden op onze scootertjes dwars door de Chianti streek, bekend om de wijn en dus zag je overal prachtige wijnvelden. Super om met een scooter doorheen te rijden.

Vespa Trip Toscane - wijnveld

Onderweg stopten we in Radda in Chianti en Greve in Chianti. Leuke dorpjes, waarbij vooral Greve in Chianti erg leuk. Hier bevindt zich op het plein een beroemde authentieke slager, Macelleria Falorni waar je heerlijk kunt lunchen. Maar het hoogtepunt was toch wel de wijnkelder Enoteca Falorni. Het walhalla voor wijnliefhebbers!

In deze wijnkelen koop je een pasje met een  bedrag naar keuze. Vervolgens heb je overal automaten met verschillende wijnen. De meeste zijn erg prijzig, maar sommige zijn ook redelijk betaalbaar. In deze automaten kan je het pasje invoeren en vervolgens kiezen welke wijn je wilt. Je kunt hierbij zelf kiezen of je een klein beetje wilt, een half glas of een vol glas. Wij namen van verschillende wijnen een klein beetje. Super tof om zo verschillende wijnen te proeven. Hoewel de wijnen geweldig lekker waren wisten we ons in te houden, we moesten immers nog verder op de Vespa.

Na de wijn was het nog een klein stukje naar onze eindbestemming Florence. Hier bezochten we nog een prachtig viewpoint waar je een geweldig uitzicht hebt over Florence.

Duomo in Florence

Iedereen van de groep had de week heelhuids doorstaan en we waren zelfs de enige groep zonder schade!

De laatste avond in Florence sloten we gezellig af met de hele groep door nog even in het nachtleven te duiken. Voor ons zat de vakantie er gelukkig nog niet op, we gingen de volgende ochtend met de trein door naar La Spezia! Vanaf hier hebben we de beroemde Cinque Terre bezocht, een absolute aanrader!